15. mai kell 18
Maailmafilmi ruumis
A-sissepääs
TASUTA!
TLÜ antropoloogia osakonna magister Helelyn Tammsaar peab loengu teemal "Millal on kodu? Mobiilse lapsepõlve kodukogemus"
“Kust sa pärit oled?” on kõige keerulisem küsimus, mida esitada rändava eluviisiga lapsele. Aasta kestnud välitöö käigus uurisin “kolmanda kultuuri lapsi” – lapsi, kes vanemate töö tõttu sageli kolivad. Selle käigus tõstatus minu jaoks teine, olulisem ja huvitavam küsimus: kui kodu ei ole geograafiline paik, kui juured on mööda maailma laiali, siis kuidas lapsed kodu kogevad?
Eksperimentaalsel osalusvaatlusel põhinev ettekanne tegeleb kodu mõiste konstrueerimisega lähtudes kodust kui kogemusest, praktikast ja sündmusest. Kuigi uuritavad lapsed olid osa väikestest tuumikperedest, kes rändasid mööda ilma ringi koos, tõestas uurimus vajadust käsitleda laste elukogemust täiskasvanutest eraldi.
Kuna laste uurimisele on (eriti lääne) maailmas seatud ranged piirangud, on valdav osa uurimusi kolmanda kultuuri lastest läbi viidud hilisteismeliste või sootuks täiskasvanutega, kes lapsepõlve kogemusi retrospetkiivis käsitlevad. Käesolev, 6-10-aastaseid lapsi kaasanud uurimus on seetõttu haruldane.
Ettekandes peatun muuhulgas eetilistel dilemmadel, mis kaasnevad laste uurimisega. Kutsun aga ka üles heitma lapsi uurides kõrvale täiskasvanu-keskseid normatiivseid väärtushinnanguid – see võimaldab uurijal tajuda nii avaramat maailmakogemust kui tabada ka, siinkohal olulist, omalaadset kodukogemust.
Magistritöö pälvis Haridus- ja Teadusministeeriumi tunnustuste 2016. aastal kaitstud lõputööde hulgas.
***ENG***
When is Home? The experience of home in mobile childhoods
This presentation makes the case for an approach that constructs “home” as an affect, a practice, an event, a site for habitual social interactions, rather than as a geographical location. It also argues for the need to study children on their own terms for the sake of enriching our theories on globalisation, nationalism, material culture and sensorial experiences.
The talk is informed by a series of experimental participant observation methodologies during a year long fieldwork that centred on “Third Culture Kids”. My research found that although children are part of small nuclear families that experience multicultural livelihoods together with other family members, the experiences and impressions of children are worthy of a separate discussion from adults.
Maailmafilmi ruumis
A-sissepääs
TASUTA!
TLÜ antropoloogia osakonna magister Helelyn Tammsaar peab loengu teemal "Millal on kodu? Mobiilse lapsepõlve kodukogemus"
“Kust sa pärit oled?” on kõige keerulisem küsimus, mida esitada rändava eluviisiga lapsele. Aasta kestnud välitöö käigus uurisin “kolmanda kultuuri lapsi” – lapsi, kes vanemate töö tõttu sageli kolivad. Selle käigus tõstatus minu jaoks teine, olulisem ja huvitavam küsimus: kui kodu ei ole geograafiline paik, kui juured on mööda maailma laiali, siis kuidas lapsed kodu kogevad?
Eksperimentaalsel osalusvaatlusel põhinev ettekanne tegeleb kodu mõiste konstrueerimisega lähtudes kodust kui kogemusest, praktikast ja sündmusest. Kuigi uuritavad lapsed olid osa väikestest tuumikperedest, kes rändasid mööda ilma ringi koos, tõestas uurimus vajadust käsitleda laste elukogemust täiskasvanutest eraldi.
Kuna laste uurimisele on (eriti lääne) maailmas seatud ranged piirangud, on valdav osa uurimusi kolmanda kultuuri lastest läbi viidud hilisteismeliste või sootuks täiskasvanutega, kes lapsepõlve kogemusi retrospetkiivis käsitlevad. Käesolev, 6-10-aastaseid lapsi kaasanud uurimus on seetõttu haruldane.
Ettekandes peatun muuhulgas eetilistel dilemmadel, mis kaasnevad laste uurimisega. Kutsun aga ka üles heitma lapsi uurides kõrvale täiskasvanu-keskseid normatiivseid väärtushinnanguid – see võimaldab uurijal tajuda nii avaramat maailmakogemust kui tabada ka, siinkohal olulist, omalaadset kodukogemust.
Magistritöö pälvis Haridus- ja Teadusministeeriumi tunnustuste 2016. aastal kaitstud lõputööde hulgas.
***ENG***
When is Home? The experience of home in mobile childhoods
This presentation makes the case for an approach that constructs “home” as an affect, a practice, an event, a site for habitual social interactions, rather than as a geographical location. It also argues for the need to study children on their own terms for the sake of enriching our theories on globalisation, nationalism, material culture and sensorial experiences.
The talk is informed by a series of experimental participant observation methodologies during a year long fieldwork that centred on “Third Culture Kids”. My research found that although children are part of small nuclear families that experience multicultural livelihoods together with other family members, the experiences and impressions of children are worthy of a separate discussion from adults.