Dowry of the Future
The virtual exhibition "Dowry of the Future" is a three-part digital exhibition created for the VIII World Congress of Finno-Ugric Peoples, exploring different spheres of heritage and cultural sustainability in fashion. The exhibition, curated by Prof. Piret Puppart, provides an overview of ethnography-inspired works of the Estonian Academy of Arts (EKA) fashion students over recent years. As eloquent examples of the exhibition, Karl Joonas Alamaa's installation "Underneath the Apple Tree – An Homage to Care" and Lisette Sivard's performance "VÖÖ" present how knowing better one's roots can empower creative processes on a deeper level.
Lisette Sivard ja Karl Joonas Alamaa on kunstnikud ja moeosakonna tudengid, kelle looming kätkeb endas lisaks mineviku uurimisele ka sotsiaalsete ja ühiskondlike konstruktsioonide lahkamist ja vaidlustamist. Sealjuures on mõlema noore kunstniku teoste keskmeks universaalsed inimeseks olemise alused, mis on kultuuri- ja ajastuülesed.
Karl Joonas Alamaa teos “Õunapuu all - hommage hoolele” (2020) seob omavahel etnograafilise traditsiooni, Setomaalt pärit juured ja vanavanemalt lapselapsele pärandatud loo tingimusteta hoolest ning eneseohverdusest läbi emaliku prisma, toonitades hoole ja inimliku empaatia olulisust. “Tihtipeale kipume inspiratsiooniotsingutel suunduma endast päris kaugele, teisisõnu arvame ekslikult, et teame juba siinse, ka praeguse hetke kohta piisavalt, ent pärand ei ole vaid esmapilgul tajutav ilu, vaid pakatab sisust, mis voolib meie maailmataju,” kirjeldas Alamaa oma protsessi.
Lisette Sivardi teos “VÖÖ” (2019) on tantsuline lavastus ornamendi kõne- ja mõjuvõimest, selle kadunud sümbolirikkusest, tööarmastusest ning siin- ja sealpoolsusest. Tõlgendades rahvuslikke kirivöid, lõi Sivard liikumis- ja inim(keha)keskse “Vöö”, mille tsentriks on performatiivne seitsmemeetrine kihnu lambavillast hiigelvöö, mis ärkab ellu vaid koos inimestega, kelle jäsemed liiguvad nii vöös, vööl kui vööga, tekitades sel viisil ornamente. Mustreid loovad ühtekokku kaheksa inimese ihuliikmed – märk sellest kui oluline on loomis- ja hoidmisprotsessis koostöö. Autori kommentaar: “Kui hakkasin pärimuskultuuriga tegelema, ei osanud ma arvata, et võin pärimusse ära armuda. Nüüdseks mõtlengi, et see on üks valdkondadest, millega soovin tulevikus edasi töötada, sest olen mõistnud, et tollane mõttemaailm on inspiratsiooniallikana niivõrd viljakas ning sellega töötades ei pea tingimata olema tagasihoidlik ja konservatiivne. Senikaua kui suhtuda esivanematesse austusega, on meile pärandatud materjaliga töötamiseks piiramatult võimalusi.”
Soome-ugri kultuuri jätkusuutlikkusele märgiline maailmakongress toimus sel aastal esmakordselt Eestis, kuid jäi pandeemia ja poliitilise olukorra tõttu valdavalt veebipõhiseks. Digiteeritud näitus on nüüd kättesaadav lisaks kongressi delegaatidele ka laiemale publikule ning pakub tuge ja tööriistu traditsioonide elushoidmiseks.
Näitust toetavad: