Eesti mootorisport 1921-2021
25. augustist 13. septembrini on Eesti Rahva Muuseumis MOMU Mootorispordi Muuseumi näitus "Eesti mootorisport 1921-2021“. Sellega tähistatakse 4.-6. septembril esmakordselt Eestis sõidetavat FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapi Rally Estonia toimumist ja juba ette vaadates Eesti mootorispordi 100 aasta täitumist aastal 2021.
ERM’i silla-alal asetseval näitusel saab 25. augustist kuni 13. septembrini (v.a 01.09-07.09 kui ERM on Rally Estonia võistluskeskus ja suletud) näha läbi 100 aasta Eesti mootorispordi olulisi eksponaate, mis on sinna toodud nende tavapärasest asukohast, Turbas asuvast MOMU Mootorispordi Muuseumist. Näha saab erinevaid vormeleid, ralliautosid ja tsikleid ning palju muud, mis või kes on jätnud oma olulise jälje Eesti mootorispordi ajalukku. Rally Estonia ajal saavad näitusega tutvuda ka WRC rallil osalejad ning nii saame Eestit näidata tugevate sportlaste ja heade korraldajate kõrval ka hinnatud võidusõidumasinate valmistajana.
28. augustil 1921 peeti noores Eesti Vabariigis esimene auto-motospordi võistlus - autoralli Tallinn-Rapla-Tallinn. Sellest ajast loetakse kodumaise mootorispordi ajalugu. Näitus ongi pühendatud Eesti mootorispordi peatselt täituvale esimesele sajale aastale. Lisaks suurele harrastajate ja huviliste hulgale, oli Eestis ka väga arenenud võidusõidutehnika tööstus. Esimene tehas, kus valmistati võidusõidumasinaid oli Saar § Co, kus enne 1940. aastat ehitati võidusõidumootorrattaid Tempo. NSV Liidu koosseisus laienes võidusõidutehnika tootmine, kui Eesti insenerikultuuri väljapaistev osa kiiresti ning tootmisega tegelesid hulk ettevõtteid: Tallinna Autode Remondi Katsetehas, Tartu Autode Remondi Katsetehas, väikeettevõte Kavor, ühisettevõte ESTTEC, ühisettevõte Viro, tehas Vihur, tehas Teras. Lisaks valmistati väikeses seerias erinevatele aladele mõeldud tehnikat ka teistes ettevõtetes ja mootorispordi klubides.
Eesti võidusõidutehnika tootjatest on suurim Tallinna Autode Remondi Katsetehas (lühend TARK), mille tootang vormelautode osas ulatus 1331 autoni, lisaks ehitati ca 4000 kartautot noortespordile. 1985.a. tõusis tehas toodetud vormelautode osas maailmas suuruselt teisele kohale (esikohta hoidis Inglise Lola).
Tänapäeval hoitakse neid traditsioone elus ja üks parim näide on tudengivormeli tiim Formula Student, mille liikmed on läbi aastate ehitanud väga innovatiivseid masinaid, alustades sisepõlemismootoriga vormelitest ja lõpetades isesõitvate elektrivormelitega.
Näitusel saab näha ka mudelikollektsionääri Rauno Paltseri valikut tema kogust. ERMi näitusel saab näha üle 100 Eesti rallisõitjatega seotud mudeli, alates Uno Aava 1967 East African Safari Rally Moskvitši mudelist kuni Ott Tänak – Martin Järveoja 2020. aasta Rootsi MM-ralli Hyundai i20 Coupe WRC mudelini. Näitusel esindatud nii 5 Markko Märtin – Micahel Parkile võidu toonud MM-ralli mudelit, kui ka kõik 12 Ott Tänak – Martin Järveoja MM-ralli võidumudelit. Kuna näitus ERMis on seoses Rally Estoniaga, siis saab näha ka Rally Estonia direktori Urmo Aava poolt karjääri jooksul sõidetud Suzuki, Citroeni ja Fordi mudeleid ning lisaks 10 erinevat Rally Estonia ajalooga mudelit.
Rally Estonia on esmakordselt Eestis toimuv FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapp, mis sõidetakse 4.-6. septembril Tartu, Otepää, Elva, Kanepi ja Kambja teedel.
ERM’i silla-alal asetseval näitusel saab 25. augustist kuni 13. septembrini (v.a 01.09-07.09 kui ERM on Rally Estonia võistluskeskus ja suletud) näha läbi 100 aasta Eesti mootorispordi olulisi eksponaate, mis on sinna toodud nende tavapärasest asukohast, Turbas asuvast MOMU Mootorispordi Muuseumist. Näha saab erinevaid vormeleid, ralliautosid ja tsikleid ning palju muud, mis või kes on jätnud oma olulise jälje Eesti mootorispordi ajalukku. Rally Estonia ajal saavad näitusega tutvuda ka WRC rallil osalejad ning nii saame Eestit näidata tugevate sportlaste ja heade korraldajate kõrval ka hinnatud võidusõidumasinate valmistajana.
28. augustil 1921 peeti noores Eesti Vabariigis esimene auto-motospordi võistlus - autoralli Tallinn-Rapla-Tallinn. Sellest ajast loetakse kodumaise mootorispordi ajalugu. Näitus ongi pühendatud Eesti mootorispordi peatselt täituvale esimesele sajale aastale. Lisaks suurele harrastajate ja huviliste hulgale, oli Eestis ka väga arenenud võidusõidutehnika tööstus. Esimene tehas, kus valmistati võidusõidumasinaid oli Saar § Co, kus enne 1940. aastat ehitati võidusõidumootorrattaid Tempo. NSV Liidu koosseisus laienes võidusõidutehnika tootmine, kui Eesti insenerikultuuri väljapaistev osa kiiresti ning tootmisega tegelesid hulk ettevõtteid: Tallinna Autode Remondi Katsetehas, Tartu Autode Remondi Katsetehas, väikeettevõte Kavor, ühisettevõte ESTTEC, ühisettevõte Viro, tehas Vihur, tehas Teras. Lisaks valmistati väikeses seerias erinevatele aladele mõeldud tehnikat ka teistes ettevõtetes ja mootorispordi klubides.
Eesti võidusõidutehnika tootjatest on suurim Tallinna Autode Remondi Katsetehas (lühend TARK), mille tootang vormelautode osas ulatus 1331 autoni, lisaks ehitati ca 4000 kartautot noortespordile. 1985.a. tõusis tehas toodetud vormelautode osas maailmas suuruselt teisele kohale (esikohta hoidis Inglise Lola).
Tänapäeval hoitakse neid traditsioone elus ja üks parim näide on tudengivormeli tiim Formula Student, mille liikmed on läbi aastate ehitanud väga innovatiivseid masinaid, alustades sisepõlemismootoriga vormelitest ja lõpetades isesõitvate elektrivormelitega.
Näitusel saab näha ka mudelikollektsionääri Rauno Paltseri valikut tema kogust. ERMi näitusel saab näha üle 100 Eesti rallisõitjatega seotud mudeli, alates Uno Aava 1967 East African Safari Rally Moskvitši mudelist kuni Ott Tänak – Martin Järveoja 2020. aasta Rootsi MM-ralli Hyundai i20 Coupe WRC mudelini. Näitusel esindatud nii 5 Markko Märtin – Micahel Parkile võidu toonud MM-ralli mudelit, kui ka kõik 12 Ott Tänak – Martin Järveoja MM-ralli võidumudelit. Kuna näitus ERMis on seoses Rally Estoniaga, siis saab näha ka Rally Estonia direktori Urmo Aava poolt karjääri jooksul sõidetud Suzuki, Citroeni ja Fordi mudeleid ning lisaks 10 erinevat Rally Estonia ajalooga mudelit.
Rally Estonia on esmakordselt Eestis toimuv FIA autoralli maailmameistrivõistluste etapp, mis sõidetakse 4.-6. septembril Tartu, Otepää, Elva, Kanepi ja Kambja teedel.