Ryoji Ikeda isikunäitus
Näitus on avatud 2. novembrist 2024 kuni 2. märtsini 2025.
Jaapanist pärit Pariisis resideeruv kunstnik ja helilooja Ryoji Ikeda on tuntud oma unikaalse stiili poolest, mis ühendab teadusandmed ja tehnoloogia kaasaegseteks kunstiteosteks. Ta on pälvinud laialdast tunnustust nii kunsti- kui ka elektroonilise muusika ringkondades, astudes üles nii laval kui ka näitusesaalis.
Ryoji Ikeda näitus ERMis on harukordne võimalus tutvuda tema maailmatasemel loominguga Tartus, kus tema isikunäituse teostel on väga selge seos Eestis tehtava teadustöö ja muusikaga.
Näitus kuulub Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 põhiprogrammi.
NÄITUSEST
INSTALLATSIOONID
MEESKOND
PUBLIKUPROGRAMM
HARIDUSPROGRAMMID
MEEDIAKAJASTUSED
Ikeda loomingut on suures osas inspireerinud teadus ning 2014.-2015. aastal viibis ta residentuuris Euroopa Tuumauuringute Organisatsioonis (CERN). CERN-is läbitud residentuuri tulemusena valmis teos „Supersümmeetria“, mille eest pälvis Ikeda maineka Ars Electronica auhinna (Collide@CERN 2014 Prix Ars Electronica). 2015.-2016. aastal oli see ruumiinstallatsioon nähtaval ka Kumus.
ERM-i jaoks lõi kunstnik Tartu 2024 tellimusel kaks uut ruumispetsiifilist teost: Tartu Ülikooli genoomika instituudi Eesti biokeskuse teadusandmetel põhineva audiovisuaalse installatsiooni ning heliistallatsiooni, mis valmis koostöös Eesti Filharmoonia Kammerkooriga. Lisaks eksponeeritakse näitusel juba üht varasemat Ikeda loodud teost, milleks on audiovisuaalne installatsioon „data-verse“.
INSTALLATSIOONID
vox aeterna (2024)
Mitmekanaliline heliinstallatsioon „vox aeterna“ koosneb mitmekesisest häältehulgast, mis põimuvad võimsaks kompositsiooniks. Ladinakeelne pealkiri „vox aeterna“ tähendab igavest või ajatut häält ning kutsub esile tunde inimhääle ja koorilise väljenduse transtsendentsusest ja püsivusest. Vokaalosa esitab Eesti Filharmoonia Kammerkoor ning Ryoji Ikeda muundab selle toormaterjali 9-kanalilise kõlarisüsteemi jaoks mitmeheliliseks kompositsiooniks. Inimhääl, üks meie eksistentsi ürgsemaid väljendusi, on olnud meie ümber inimkonna algusest saadik. Hääl kannab meie kõige varasemaid tundeid – imiku nutust lapse naeruni. Teos „vox aeterna“ tabab selle olemuse, luues kõheda ja atmosfäärilise helipildi, mis näib ülistavat kogu meie eksistentsi spektrit – olgu see positiivne või negatiivne. Näituse külastajad puutuvad selle kaasahaarava teosega kokku kohe pika koridori sissepääsu juures ning kõnnivad seejärel kriitilistel radadel, mis nad sellesse kogemusse aina sügavamale juhatavad.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
tellija: Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024
koostöös Eesti Filharmoonia Kammerkooriga
the critical paths (2024)
Ryoji Ikeda uus audiovisuaalne teos „the critical paths“ kujutab endast üle galeriiruumi ulatuvat 25 meetri laiust koridori, mille lagi on täis LED-ekraane ja seinu katavad peeglid. LED-ekraanidel jookseb ja liigub üle kogu ruumi tohutu hulk genoomiandmeid, mis on saadud Tartu Ülikooli genoomika instituudist. Külastajad kõnnivad läbi inimajaloo andmevoo, kogedes midagi ülevat.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
arvutigraafika ja programmeerimine: Tomonaga Tokuyamata
tellija: Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024
koostöös Tartu Ülikooli genoomika instituudiga
data-verse 1/2/3 (2019−2020)
Teos „data-verse“ tähistab Ikeda 2000. aastal alanud andmepõhise audiovisuaalse uurimistöö ja esteetika viimast peatükki. See audiovisuaalne sümfooniline süit püüab hõlmata kõiki looduse mastaape, elementaarosakesest universumini. Mitmetest allikatest, sealhulgas CERNist, NASAst ja inimese genoomi projektist pärinevaid tohutuid teaduslikke andmekogumeid töödeldakse, transkribeeritakse, teisendatakse ning de-/re-/metakonstrueeritakse ja seatakse kokku, et visualiseerida ja helindada meie maailmas nähtava ja nähtamatu vahel eksisteerivaid erinevaid dimensioone. See laiaulatuslik triloogia on loodud andmepõhise kompositsiooni abil äärmiselt täpse programmeerimisega, et jäädvustada looduse varjatud tahke ning meie olemasolu aluseks olevaid tohutuid teaduslikke andmestikke.
„data-verse“ kujutab maailma kolmes variatsioonis. Looduse mikroskoopiline maailm, inimsilmale nähtamatu – elementaarosakestest (CERNi katseandmed) aatomite, molekulide, DNA ja rakkude kvantolekuni. Inimeste maailm, milles me elame – meie ajust keha, teiste organismide, linnade, kliimade, interneti, lennuliikluse, satelliitide, meie planeedini välja. Makroskoopiline maailm esindab galaktilist skaalat loodusest edasigi – meie Maast päikesesüsteemi, galaktikate, galaktikate superparvede, vaadeldava universumi ja potentsiaalse multiversumini.
Minimalistlik elektrooniline heliriba on suurel seinaekraanil pandud harmoneeruma Hollywoodi standardse kõrglahutusega 4K DCI videoprojektsioonidega teaduslikest andmetest. Sellesse tohutusse andmeuniversumisse sukeldudes kutsutakse külastajaid osalema hiiglaslikes andmevoogudes, milles me elame, nendega silmitsi seisma ning esitama endale küsimusi selle kohta, kuidas nad maailma mõistavad ja kogevad.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
arvutigraafika ja programmeerimine: Norimichi Hirakawa, Tomonaga Tokuyama, Satoshi Hama, Ryo Shiraki
tellija: Audemars Piguet Contemporary
MEESKOND
Ryoji Ikeda näitus ERMis on harukordne võimalus tutvuda tema maailmatasemel loominguga Tartus, kus tema isikunäituse teostel on väga selge seos Eestis tehtava teadustöö ja muusikaga.
Näitus kuulub Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 põhiprogrammi.
NÄITUSEST
INSTALLATSIOONID
MEESKOND
PUBLIKUPROGRAMM
HARIDUSPROGRAMMID
MEEDIAKAJASTUSED
Ikeda loomingut on suures osas inspireerinud teadus ning 2014.-2015. aastal viibis ta residentuuris Euroopa Tuumauuringute Organisatsioonis (CERN). CERN-is läbitud residentuuri tulemusena valmis teos „Supersümmeetria“, mille eest pälvis Ikeda maineka Ars Electronica auhinna (Collide@CERN 2014 Prix Ars Electronica). 2015.-2016. aastal oli see ruumiinstallatsioon nähtaval ka Kumus.
ERM-i jaoks lõi kunstnik Tartu 2024 tellimusel kaks uut ruumispetsiifilist teost: Tartu Ülikooli genoomika instituudi Eesti biokeskuse teadusandmetel põhineva audiovisuaalse installatsiooni ning heliistallatsiooni, mis valmis koostöös Eesti Filharmoonia Kammerkooriga. Lisaks eksponeeritakse näitusel juba üht varasemat Ikeda loodud teost, milleks on audiovisuaalne installatsioon „data-verse“.
INSTALLATSIOONID
vox aeterna (2024)
Mitmekanaliline heliinstallatsioon „vox aeterna“ koosneb mitmekesisest häältehulgast, mis põimuvad võimsaks kompositsiooniks. Ladinakeelne pealkiri „vox aeterna“ tähendab igavest või ajatut häält ning kutsub esile tunde inimhääle ja koorilise väljenduse transtsendentsusest ja püsivusest. Vokaalosa esitab Eesti Filharmoonia Kammerkoor ning Ryoji Ikeda muundab selle toormaterjali 9-kanalilise kõlarisüsteemi jaoks mitmeheliliseks kompositsiooniks. Inimhääl, üks meie eksistentsi ürgsemaid väljendusi, on olnud meie ümber inimkonna algusest saadik. Hääl kannab meie kõige varasemaid tundeid – imiku nutust lapse naeruni. Teos „vox aeterna“ tabab selle olemuse, luues kõheda ja atmosfäärilise helipildi, mis näib ülistavat kogu meie eksistentsi spektrit – olgu see positiivne või negatiivne. Näituse külastajad puutuvad selle kaasahaarava teosega kokku kohe pika koridori sissepääsu juures ning kõnnivad seejärel kriitilistel radadel, mis nad sellesse kogemusse aina sügavamale juhatavad.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
tellija: Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024
koostöös Eesti Filharmoonia Kammerkooriga
the critical paths (2024)
Ryoji Ikeda uus audiovisuaalne teos „the critical paths“ kujutab endast üle galeriiruumi ulatuvat 25 meetri laiust koridori, mille lagi on täis LED-ekraane ja seinu katavad peeglid. LED-ekraanidel jookseb ja liigub üle kogu ruumi tohutu hulk genoomiandmeid, mis on saadud Tartu Ülikooli genoomika instituudist. Külastajad kõnnivad läbi inimajaloo andmevoo, kogedes midagi ülevat.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
arvutigraafika ja programmeerimine: Tomonaga Tokuyamata
tellija: Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024
koostöös Tartu Ülikooli genoomika instituudiga
data-verse 1/2/3 (2019−2020)
Teos „data-verse“ tähistab Ikeda 2000. aastal alanud andmepõhise audiovisuaalse uurimistöö ja esteetika viimast peatükki. See audiovisuaalne sümfooniline süit püüab hõlmata kõiki looduse mastaape, elementaarosakesest universumini. Mitmetest allikatest, sealhulgas CERNist, NASAst ja inimese genoomi projektist pärinevaid tohutuid teaduslikke andmekogumeid töödeldakse, transkribeeritakse, teisendatakse ning de-/re-/metakonstrueeritakse ja seatakse kokku, et visualiseerida ja helindada meie maailmas nähtava ja nähtamatu vahel eksisteerivaid erinevaid dimensioone. See laiaulatuslik triloogia on loodud andmepõhise kompositsiooni abil äärmiselt täpse programmeerimisega, et jäädvustada looduse varjatud tahke ning meie olemasolu aluseks olevaid tohutuid teaduslikke andmestikke.
„data-verse“ kujutab maailma kolmes variatsioonis. Looduse mikroskoopiline maailm, inimsilmale nähtamatu – elementaarosakestest (CERNi katseandmed) aatomite, molekulide, DNA ja rakkude kvantolekuni. Inimeste maailm, milles me elame – meie ajust keha, teiste organismide, linnade, kliimade, interneti, lennuliikluse, satelliitide, meie planeedini välja. Makroskoopiline maailm esindab galaktilist skaalat loodusest edasigi – meie Maast päikesesüsteemi, galaktikate, galaktikate superparvede, vaadeldava universumi ja potentsiaalse multiversumini.
Minimalistlik elektrooniline heliriba on suurel seinaekraanil pandud harmoneeruma Hollywoodi standardse kõrglahutusega 4K DCI videoprojektsioonidega teaduslikest andmetest. Sellesse tohutusse andmeuniversumisse sukeldudes kutsutakse külastajaid osalema hiiglaslikes andmevoogudes, milles me elame, nendega silmitsi seisma ning esitama endale küsimusi selle kohta, kuidas nad maailma mõistavad ja kogevad.
kontseptsioon ja kompositsioon: Ryoji Ikeda
arvutigraafika ja programmeerimine: Norimichi Hirakawa, Tomonaga Tokuyama, Satoshi Hama, Ryo Shiraki
tellija: Audemars Piguet Contemporary
MEESKOND
Kuraator: Kati Torp, Tartu 2024 loovjuht
Projektijuhid: Hege-Lee Paiste, Tartu 2024; Laura Kipper, Eesti Rahva MuuseumRyoji Ikeda Studio: Ryoji Ikeda, Tomonaga Tokuyama, Emmanuelle de Montgazon, Satori Kita, Reiko Kawakado
Eesti Rahva Muuseum: Piret Simson, Aivi Jürgenson, Tiit Sibul, Taavi Toom, Liina Kuzemtšenko, Märt Puusta, Kaidi-Lisa Kivisalu, Laura Maria Meltsas, Tuuli Kaalep, Ivi Tammaru, Arvi Tragel, Oliver Kulpsoo, Merle Roomets, Kertu Saks
Sihtasutus Tartu 2024: Sille Talvet-Unt, Hanna Simona Allas, Priit Rand, Marili Vihmann, Armas Riives, Krõõt Filippov, Liisi Rohtung, Maanus Kullamaa, Toomas Peterson, Kaisa Hansson, Marcus Rauniste, Mona Menets, Kerli Peetsalu, Hele Priimets
Tehnilised lahendused: Eidotech, Thierry Ollivier, Klaasmerk AS, Bart.ee OÜ; Eventech OÜ
Loomingulised koostööpartnerid
Eesti Filharmoonia Kammerkoor: Esper Linnamägi, Tõnu Kaljuste, Mai Simson
Tartu Ülikooli genoomika instituut: Kristiina Tambets, Alena Kushniarevich, Lehti Saag, Monika Karmin, Erik Abner
Näitust toetab EU–Japan Fest.
- 6. novembril kell 16.30 tutvustab näitust Tartu 2024 loovjuht Kati Torp. | Registreerimine
- 14. novembril kell 17.30 räägivad koostööst kunstnik Ryoji Ikedaga ning teaduse ja kunsti kokkupuutepunktidest Tartu Ülikooli Genoomika instituudi arheogenoomika professor Kristiina Tambets ja evolutisoonilise genoomika professor Mait Metspalu. | Registreerimine
- 21. novembril kell 16.30 tutvustab näitust Tartu 2024 loovjuht Kati Torp. | Registreerimine
- 29. novembril kell 17 räägivad koostööst kunstnik Ryoji Ikedaga ning näituse heliinstallatsioonist ja Ikeda esimesest kooriteosest Eesti Kontserdi mänedžer Esper Linnamägi ja dirigent Tõnu Kaljuste. | Registreerimine
HARIDUSPROGRAMMID
Pakume näituse juurde haridusprogramme kolmele eagrupile: lasteaed ja 1.-2. klass, 3.-6. klass, 7.-12. klass. Uuri lähemalt: https://www.erm.ee/et/Ikeda-haridusprogrammid ja telli hariduskeskus@erm.ee
MEEDIAKAJASTUSED
- 6. november 2024. Arterritory, "Rjodži Ikedas datu visums"
- 6. november 2024. Echo Gone Wrong, "Photo reportage from the exhibition by Ryoji Ikeda at the Estonian National Museum"
- 5. november, 2024. FAD Magazine, "Ryoji Ikeda Opens an Exhibition Composed of DNA from 100,000 Estonians"
- 4. november 2024. The Baltic Times, "Exhibition Composed of DNA from 100,000 Estonians on Display at Estonian National Museum"
- 4. november 2024. The Baltic Guide, "Exciting events in Estonia this week"
- 1. november 2024. Oy Suomen Tietotoimisto, "Japanilaistaiteilija Ryoji Ikedan uutuusnäyttely Viron kansallismuseoon"
- 1. november 2024. The Baltic Guide, "Ryoji Ikeda exhibtion comes to Tartu"
- 31. oktoober, 2024. e-flux, "Ryoji Ikeda"
- 19. oktoober 2024. Kuku: Neeme Raud. Siin 1. Intervjuu Tartu 2024 loovjuhi Kati Torpiga al 10:58.
- 10. oktoober 2024. ERR, "Tartu 2024 concludes with exhibition, concert by Japanese artist Ryoji Ikeda"
- 4. oktoober 2024, Eesti Päevaleht, "Jaapani tippkunstnik avab Tartus Eesti teadusandmetel põhineva isikunäituse"
- 4. oktoober 2024, Postimees, "Kuulus Jaapani kunstnik avab Tartus oma isikunäituse koos ainukordse heliteose esmaettekandega"
- 11. september 2024. Eesti Ekspress, "Viis põhjust Ryoji Ikeda isikunäituse külastamiseks"
- 11. september 2024. ERR, "В Тарту откроется выставка японского художника и композитора Рёдзи Икеда"
- 6. septembr 2024. Postimees, "Tartu 2024 lõppakord toob koju tippkunsti, millel on üle maailma miljoneid austajaid"
- 15. juuli 2024. The Baltic Guide, "Viron kansallismuseo tarjoaa monipuolisia kulttuurikokemuksia"