Õpitulemused
MUUSEUM
Minu asja lugu
Õppeaine: ajalugu, eesti keel ja kirjandus, kunstiõpetus
Õpitulemused:
Minu asja lugu
Õppeaine: ajalugu, eesti keel ja kirjandus, kunstiõpetus
Õpitulemused:
- oskab vaadelda näitust, eksponaate, kujundust, tekste;
- teadvustab eseme loo tähtsust;
- kirjutab kaasa võetud eseme kohta loo;
- lähtuvalt omandatud teadmistest teeb koostöös kaaslastega pop-up-näituse.
Kuidas töötab arheoloog?
Õppeaine: ajalugu, inimeseõpetus
Õpitulemused:
- oskab nimetada mineviku uurimise võimalusi ja teabeallikaid;
- väärtustab maapõues säilinud inimtegevuse jäänuseid kui ainulaadset teabeallikat;
- teab, et arheoloogilised leiud võivad anda teadmisi nende valmistajate ja kasutajate kohta;
- teab, et inimeste eluviis (sh esemete valmistamine ja kasutamine) võib ajas muutuda;
- tunneb peamisi tegureid, mis inimeste luustikule mõju avaldavad, ja oskab nende abil teha järeldusi inimeste eluviisi kohta;
- seostab teadusalasid ja õppeaineid ajaloo uurimisega.
Asjadele pikem elu!
Õppeained: ajalugu, keemia, füüsika
Õpitulemused:
- oskab analüüsida, mis teeb ühe eseme väärtuslikuks ja miks seda on otsustatud muuseumis näidata;
- teab konservaatori ülesandeid muuseumis;
- teab põhilisi esemete säilitamise võtteid.
Keskaegse maja saladused
Õppeained: ajalugu, kunstiajalugu, füüsika
Õpitulemused:
- teab allikaid, kust saab infot arhitektuuri kohta;
- on omandanud esialgsed arhitektuuri analüüsimiseks vajalikud teadmised;
- teab keskaegse kaupmeheelamu eripärasid ja oskab nimetada keskajale iseloomulikke arhitektuuridetaile;
- oskab analüüsida hoone viimistluse uuringuid (sondaaži, mikrolihvi) ja kasutada valgusmikroskoopi.
KEEL, KULTUUR JA KESKKOND
Rahvakalendri aastaring
Õppeaine: inimeseõpetus, eesti keel
Õpitulemused:
- teadvustab aja arvestamist ning aja kulgemist;
- on tutvunud rahvakalendri tähtpäevade ja kommetega ning hooajaliste talutöödega.
Viie kodu lood
Õppeaine: inimeseõpetus, eesti keel, loodusõpetus
Õpitulemused:
- omandab esmased teadmised Eesti ajaloo ja kodude kohta läbi aegade;
- teadvustab loodus- ja inimkeskkonna mõju meie eluolule.
Kiri teele!
Õppeained: eesti keel; ajalugu
Õpitulemused:
- mõistab posti ja side rolli ühiskonnas ja suhtluses;
- on tundma õppinud ajaloolisi suhtlemis- ja sidepidamisviise;
- oskab vormistada kirjaümbrikku, sh kirjutada õigesti aadressi ning leida netist postiindeksit.
Mis eesti keel on?
Õppeaine: eesti keel ja kirjandus, ajalugu
Õpitulemused:
- teab, kuidas ja miks on eesti keel aja jooksul muutunud;
- teadvustab, et keel elab ja muutub kogu aeg;
- teab, kuidas on tekkinud eesti kirjakeel ja kuidas see on arenenud;
- tunneb keele põhifunktsioone;
- teab, millised keeled on eesti keelt mõjutanud;
- teab märgisüsteeme ja kus neid kasutatakse.
Kes või mis on eestlane?
Õppeaine: ajalugu, ühiskonnaõpetus
Õpitulemused:
- mõtestab ja väärtustab oma identiteeti;
- tõlgendab museaalide abil inimeste eluolu ja ühiskondlikku korraldust ning uskumusi ja vaimulaadi;
- teeb rühmatööna plakati ning tutvustab seda teistele;
- oskab põhjendada eestlusega seotud tähenduslike esemete valikut.
Kuidas eestlased end vabaks laulsid
Õppeained: muusika, ajalugu
Õpitulemused:
- on tutvunud Eesti laulupeotraditsiooni kultuuriloolise taustaga 19. sajandi rahvusliku ärkamise perioodil;
- tunneb laulva revolutsiooni poliitilist õhustikku 1980. aastate lõpus;
- mõistab muusika rolli eri ajastutel;
- oskab nimetada olulisemaid laulupeoga seotud isikuid.
Linnamäng
Õppeained: loodusained
Õpitulemused:
- oskab kaarti lugeda;
- oskab vaadelda ja analüüsida linnaruumi ning -loodust;
- märkab keskkonna- ja sotsiaalseid probleeme ning pakub lahendusi;
- käitub linnaruumis ohutult, teeb meeskonnatööd;
- väärtustab kultuurilist mitmekesisust ja teab enda kui kultuuripärandi säilitaja rolli.
Tulekud ja minekud
Õppeained: ajalugu, ühiskonnaõpetus
Õpitulemused:
- teab inimeste liikumist Teise maailmasõja ajal ja järel;
- mõistab nii ajaloolise kui ka tänapäeva migratsiooni põhjuseid ja kulgu, sh üksikisiku tasandil;
- oskab näha inimese elulugu laiemas ajaloolises kontekstis;
- väärtustab perekonnapärimust, enda kohta pereloos ja ühiskonnas;
- oskab kasutada esemeid kui ajaloolisi allikaid ja pärimuse kandjaid.
Soome-ugri keeled ja meeled
Õppeaine: eesti keel ja kirjandus, geograafia
Õpitulemused:
- teab, kes on soome-ugri rahvad;
- teab soome-ugri keelte kujunemislugu, sh keelepuu ja algkodu teooriat;
- oskab näitusel infot otsida ja seda esitleda;
- oskab välja tuua soome-ugri keelte ühisjooni võrdluses indoeuroopa keeltega.
Vaimsed teetähised
Õppeaine: ajalugu, ühiskonnaõpetus
Õpitulemused:
- oskab välja tuua sarnasusi ja erinevusi Venni diagrammi abil tänapäeva ja 20. sajandi alguse eluolu vahel;
- teab tänapäevaste ühiskonnanähtuste (rahvuslus, tarbimine jne) kujunemise olulisemaid põhjusi;
- koos rühmaliikmetega tutvustab ja põhjendab oma valikuid teistele rühmadele.
Tants epideemia ümber
Õppeained: bioloogia, eesti keel, ühiskonnaõpetus
Õpitulemused:
- mõistab globaalprobleeme ja teadvustab enda vastutust nende lahendamisel;
- väärtustab ja järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid;
- analüüsib enda seotust ühiskonna ja loodusega; käitub teadliku ja vastutustundliku tarbijana, analüüsib oma käitumise tagajärgi ning mõistab üksikisiku rolli globaalsel tasandil;
- teab loodusteaduste ning teadussaavutuste tähtsust ja mõju;
- oskab ennast väljendada;
- rollimängu kaudu mõistab, kuidas probleemi lahendamisse on kaasatud eri valdkonnad.
Regilaulust popini. Eesti muusika läbi aegade
Õppeained: muusika, ajalugu
Õpitulemused:
- oskab leida meie pärimusmuusika ja nüüdisaja folklooriilmingute seoseid ja erinevusi;
- näeb Eesti ja Euroopa muusikakultuuri seoseid;
- on tutvunud Eesti muusika kultuuriloolise taustaga ja mõistab muusika rolli eri ajastutel;
- mõistab muusika rolli muutumist 20. sajandi vältel.
EESTI AJALUGU
Ellujäämiskursus kiviajal
Õppeaine: ajalugu, inimeseõpetus
Õpitulemused:
- oskab võrrelda kiviaja eluolu tänapäevasega;
- kirjeldab inimeste füüsilist, vaimset ja sotsiaalset tervist;
- oskab eristada tervislikke ja ebatervislikke valikuid (toitumine, kehaline tegevus, elukeskkond) ning kirjeldada kiviaja ja tänapäeva inimeste tegevust sellest lähtudes;
- toob näiteid tegurite kohta, mis mõjutavad elukeskkonna turvalisust ja tervislikkust nii tänapäeval kui ka kiviajal.
Metalliaja Postimees
Õppeained: ajalugu, eesti keel, kirjandus, usundiõpetus
Õpitulemused:
- tunneb olulisemaid tahke inimeste eluolust 13. sajandi Eestis;
- mõistab ristiusu mõju Eesti kultuurile;
- teab, kes oli Lembitu, kroonik Henrik, Kukruse emand ning iseloomustab nende tegevust;
- teab, kuidas mõjutas ristisõda Eesti alasid;
- arutleb religioossete ja maailmavaateliste probleemide üle;
- tunneb meediažanre ja kasutab neid ise ajakirjandusliku teksti koostamisel;
- eristab fakti arvamusest ja usaldusväärset infot küsitavast.
Tarbatu on hädaohus!
Õppeained: ajalugu, loodusõpetus, bioloogia, kehaline kasvatus
Õpitulemused:
- teab viikingiaegse Eesti eluolust;
- on omandanud olulisemad teadmised 11. sajandi ajaloosündmustest Eestis;
- märkab ja tunneb loodust (sh loomajälgi, puuliike jms) ning teab inimeste suhteid loodusega;
- loob ülesandeid lahendades seoseid mineviku ja tänapäeva vahel.
Detektiivimäng keskaegses linnas
Õppeained: ajalugu, kirjandus
Õpitulemused:
- on omandanud teadmised keskaegsest linnaelust Eestis ja hansakaubandusest;
- tõlgendab ajaloolisi esemeid ja teeb nende põhjal järeldusi keskaegse inimese elu kohta;
- loob klassikaaslastega ajalooandmete (esemed, tekstid) põhjal fiktiivse (krimi-)loo.
Leiud keskaegsest jäätmekastist
Õppeaine: ajalugu, loodusõpetus
Õpitulemused:
- seletab ja kasutab kontekstis mõisteid keskaeg, arheoloogia, jäätmekast, ökoloogiline jalajälg;
- leiab, kasutab ja tõlgendab ajaloolisi allikaid;
- tunneb keskaegse Eesti linnaelaniku toidulauda, rõivastust ja tegevusalasid;
- oskab näha sarnasusi ja erinevusi keskaegses ja tänapäeva tarbimiskultuuris;
- analüüsib oma ökoloogilist jalajälge;
- väärtustab säästvat eluviisi;
- lõimib ajaloos ja loodusteadustes õpitut.
Nõiaprotsessid
Õppeaine: ajalugu, inimeseõpetus, loodusõpetus
Õpitulemused:
- oskab iseloomustada kesk- ja uusaja erinevusi ning kultuurimuutusi;
- saab aru mentaliteedi muutumise aeglusest;
- oskab töötada allikatega ja olla allikakriitiline;
- asetab end minevikus elanud inimese olukorda rollimängu kaudu.
Eesti talurahvaseadused
Õppeaine: ajalugu, ühiskonnaõpetus
Õpitulemused:
- teab talu ja mõisa majanduslikku arengut ja eluolu 13. sajandist kuni 1919. aastani;
- mõistab majandusprotsesside ja talurahvaseaduste seoseid;
- iseloomustab talupoegade ja mõisnike suhteid ning vastastikust mõju;
- oskab koguda sotsiaalpoliitilist ja majanduslikku teavet, hindab seda kriitiliselt, süstematiseerib ning kasutab väitluses.
- näeb põhjuslikke seoseid talurahvaseaduste ja tänapäeva ühiskonna elukorralduse vahel;
- oskab väitluses kaitsta oma seisukohti.
Sündinud ENSV-s
Õppeaine: ajalugu, ühiskonnaõpetus, kunstiõpetus
Õpitulemused:
- on tutvunud nõukogude perioodiga ja oskab seda võrrelda nüüdisajaga;
- tunneb ja oskab kasutada ajastule omaseid mõisteid;
- oskab põhjendada ja kaitsta oma seisukohti;
- oskab töötada allikatega ja olla allikakriitiline;
- loob ajastutruu plakati ja esitleb seda teistele.
SOOME-UGRI PÜSINÄITUS
Kuidas päike lauale saada?
Õppeained: kodundus, eesti keel
Õpitulemused:
- teab üldandmeid komide ja teiste soome-ugri rahvaste kohta;
- teab komide söömistraditsioone ja toiduvalikut mõjutavaid tegureid;
- oskab küpsetada komi rahvustoitu ja teab toidu valmistamise tehnoloogiat;
- on tutvunud komi rahvapärimusega ja väärtustab rahvaste kultuuripärandit.
Ilus vaev
Õppeained: käsitöö, kunstiõpetus, eesti keel
Õpitulemused:
- teab soome-ugri rahvaid;
- teab rahvalike märkide otstarvet (kaitsemaagilised, pere- ja kaunistamismärgid);
- teab rahvariiete kaunistamise põhimõtteid;
- leiab näituselt ideid ja rakendab neid oma eset kavandades ja valmistades;
- oskab seletada enda tehtud märgi tähendust;
- väärtustab esemelist rahvakunsti ja rahvaste kultuuripärandit.
Soome-ugri keeled ja meeled
Õppeaine: eesti keel ja kirjandus, geograafia
Õpitulemused:
- teab, kes on soome-ugri rahvad;
- teab soome-ugri keelte kujunemislugu, sh keelepuu ja algkodu teooriat;
- oskab näitusel infot otsida ja seda esitleda;
- oskab välja tuua soome-ugri keelte ühisjooni võrdluses indoeuroopa keeltega.
TÖÖTOAD
Materjalide saamislugu
Õppeaine: tööõpetus, tehnoloogiaõpetus, loodusõpetus
Õpitulemused:
- tunneb traditsioonilisi käsitöös kasutatud materjale;
- on tutvunud tööprotsessidega ja mõistab nende ajamahukust;
- hindab käsitööna valminud esemeid.
Rahvuslikud mänguasjad
Õppeained: tööõpetus
Õpitulemused:
- teab, millised mängud ja mänguasjad lastel vanasti olid ning kuidas neid valmistati;
- kasutab rahvakunsti inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades.
- on saanud esmase kogemuse tekstiili- või puutöövallas;
- väärtustab eesti rahvakultuuri ja käsitööd.
Minu esimesed triibulised
Õppeained: tööõpetus, käsitöö, kunstiõpetus
Õpitulemused:
- tunneb huvi rahvakunsti ja -rõivaste vastu;
- kasutab rahvarõivaid inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades;
- väärtustab eesti rahvakultuuri ja käsitööd;
- teadvustab rahvariiete piirkondlikke eripärasid.
Sõlesõõrid-salailmad
Õppeained: tööõpetus, käsitöö, kunstiõpetus
Õpitulemused:
- tunneb huvi rahvakunsti ja ajalooliste ehete vastu;
- kasutab rahvakunsti inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades;
- väärtustab eesti rahvakultuuri ja käsitööd.
Helkivad kirjad
Õppeained: tehnoloogiaõpetus, käsitöö
Õpitulemused:
- tunneb huvi rahvakunsti ja -esemete vastu;
- teab rahvalike märkide otstarvet (kaitsemaagilised, pere- ja kaunistamismärgid);
- kasutab rahvakunsti inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades;
- väärtustab eesti rahvakultuuri ja käsitööd.
Kammkeraamika
Õppeained: ajalugu, tehnoloogiaõpetus, loodusõpetus
Õpitulemused:
- teab kiviaja eluolust;
- tunneb savinõude valmistamise traditsioone;
- teab savinõude valmistamise tehnoloogiat ja on omandanud põhilised keraamikatöövõtted;
- kasutab arheoloogilisi esemeid inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades.
Minu oma, meie oma
Õppeained: tehnoloogiaõpetus
Õpitulemused:
- oskab märgata pere- ja teisi rahvalikke märke ja sümboleid ning teab nende tähendust;
- tunneb huvi rahvakunsti ja -esemete vastu;
- oskab kasutada puidupõletit lihtsamate kujundite loomiseks;
- kasutab rahvakunsti inspiratsiooniallikana oma eset kavandades ja valmistades;
- väärtustab eestlaste ja teiste rahvaste kultuuripärandit.
Ilus vaev
Õppeained: käsitöö, kunstiõpetus, eesti keel
Õpitulemused:
- teab soome-ugri rahvaid;
- teab rahvalike märkide otstarvet (kaitsemaagilised, pere- ja kaunistamismärgid);
- teab rahvariiete kaunistamise põhimõtteid;
- leiab näituselt ideid ja rakendab neid oma eset kavandades ja valmistades;
- oskab seletada enda tehtud märgi tähendust;
- väärtustab esemelist rahvakunsti ja rahvaste kultuuripärandit.
Puulusika voolimine
Õppeained: tehnoloogiaõpetus
Õpitulemused:
- tunneb huvi rahvakunsti ja -esemete vastu;
- on saanud puutöö tegemise kogemuse (töövahendite kasutamine, puidu kui materjaliga arvestamine);
- väärtustab eesti rahvakultuuri ja käsitööd.
Ehe etnoehe
Õppeained: käsitöö, kunstiõpetus, eesti keel
Õpitulemused:
- teab soome-ugri rahvaid;
- analüüsib näituse eksponaate: mis materjalist ja kuidas on rahvapärased ehted valmistatud;
- leiab näituselt etnograafilistelt esemetelt ideid ja rakendab neid oma eset kavandades ja valmistades;
- väärtustab esemelist rahvakunsti ja rahvaste kultuuripärandit.
Kuidas päike lauale saada?
Õppeained: kodundus, eesti keel
Õpitulemused:
- teab üldandmeid komide ja teiste soome-ugri rahvaste kohta;
- teab komide söömistraditsioone ja toiduvalikut mõjutavaid tegureid;
- oskab küpsetada komi rahvustoitu ja teab toidu valmistamise tehnoloogiat;
- on tutvunud komi rahvapärimusega ja väärtustab rahvaste kultuuripärandit.