Juhendid
Kultuuri mõju hindamine
Küsimus, kuidas hinnata kultuuriinstitutsioonide tegevust, on kultuurivaldkonna diskussioonides esil olnud juba pikemat aega. 1980. aastastel kesksel kohal olnud asutuste majandusliku mõju hindamisele tekkis kriitika 1990. aastatel, mil teaduskirjandus asus rõhutama seda, et kultuuri ei saa taandada vaid finantstabelitele. Sellest olulisemaks on hinnata muuseumide sotsiaalsete rollide täitmise edukust. See vaateviis on omakorda viinud arusaamani, et kultuuri mõjukuse hindamine on keerukas ja kompleksne ning muu hulgas on sellega seotud ajaline mõõde.
Kultuuri mõjukus võib olla näiteks esteetiline, vaimne, sümboolne või hariduslik. Kultuuril on otsene mõju paljudele muudele eluvaldkondadele alates keskkonnast ja majandusest kuni vahetu linnaruumi arenguni. Kuigi sellised mõjud on intuitiivselt arusaadavad, jääb küsimus, milliste meetodite abil seda hinnata ja milliseid indikaatoreid seejuures oluliseks pidada. Kuidas näiteks hinnata ühe keskkonnateemalise näituse mõju külastajate keskkonnateadlikkuse kasvule? Kuidas mõjutab üks muuseum või kultuurisündmus kohalikku ja riiklikku arengut ning millise perioodi jooksul avalduvaid mõjusid on otstarbekas kirjeldada või hinnata? Kas muuseumide külastamine, muusika kuulamine, raamatute lugemine või tantsutrennis käimine teeb meid õnnelikumaks?
Mõjukuse hindamise küsimustele on vastuseid otsinud kaks Eesti Rahva Muuseumi osalusel toimunud Loov Euroopa muuseumide arendusprojekti:
- „MOI! Museums of Impact“ („Mõjukad muuseumid“), mis aitas luua enesehindamise mudelit kõigile Euroopa muuseumidele. Lisainfo ja juhendmaterjalid: https://www.erm.ee/et/MOI
- „Me-Mind. Museums, Events. Measuring Impact on Local Environment with Data Analytics“ („Muuseumid, sündmused. Andmeanalüütilised lähenemised kohalikule keskkonnale avaldatava mõju mõõtmisele), mis tegeles andmepõhise kultuuriasutuste ja kultuuriürituste mõjude hindamisega ning töötas koostöös andmeteadlastega välja vahendeid andmepõhiseks planeerimiseks, tegevuste tõhustamiseks, juhtimisotsuste tegemiseks ning kultuuriorganisatsioonide nähtavuse suurendamiseks. Lisainfo ja juhendmaterjalid: https://www.erm.ee/et/me-mind-juhendid